Er wordt van senioren en mantelzorgers steeds meer gevraagd om hulp zelf te regelen en te organiseren. Dit kan fijn, maar ook zwaar en complex zijn. Daarom start Kruiswerk vanaf 2024 met een nieuwe dienst: KER. Dit staat ook voor Krijg Eigen Regie.
Willem Veenendaal is als projectmanager bij Kruiswerk verantwoordelijk voor KER: ‘De maatschappij vraagt mensen steeds nadrukkelijker en vaker om zelf hulp te organiseren. Zelfredzaamheid is belangrijk. Met KER wordt het voor senioren en mantelzorgers makkelijker om zelf hulp te regelen en te organiseren.’
Lokale oplossingen
KER heeft een helder doel: één plek bieden waar senioren en mantelzorgers terecht kunnen om samen hulp te vinden, organiseren en regelen. Die behoefte is groot, meent Willem: ‘Bij de ontwikkeling van KER hebben we goed gekeken wat er speelt bij onze leden, ons netwerk van zorgorganisaties, gemeenten en woningbouwcorporaties. KER zorgt ervoor dat senioren en hun mantelzorgers binnen één omgeving eenvoudig toegang hebben tot lokale oplossingen. Zo kan je vanaf een computer, tablet of smartphone vele vormen van hulp vinden en organiseren. Het is ook de plek om geïnspireerd te worden en persoonlijke oplossingen te vinden. Zo draagt KER, net als de overige aan-huis diensten en persoonlijke bemiddeling van Kuiswerk, bij aan een fijn en veilig thuis.’
Samenwerking
Om senioren en mantelzorgers zo goed mogelijk inzicht in oplossingen en aanbod te geven zoekt Kruiswerk nauwe samenwerking met organisaties die ouderen en mantelzorgers ondersteunen bij een veilig en zorgeloos thuis. ‘Bewustwording en het realiseren van een hulpvraag en oplossingen is een essentieel onderdeel van KER. We zoeken organisaties die ook hun eigen oplossingen aanbieden in KER. Zo krijgen senioren en mantelzorgers een compleet aanbod te zien in hun buurt. Niemand biedt alle ondersteuning alleen, dat doen we samen met elkaar. Ook biedt KER kennis en trends die we kunnen delen met organisaties. Dit alles leidt naar meer inzicht over wat mensen werkelijk willen, wanneer en waar, aldus Willem Veenendaal.’
Aanbod
Enkele diensten die inwoners op KER kunnen vinden:
- Inzicht in zelfstandig en veilig thuis wonen met testjes en adviesgesprekken.
- Hulp bij dagelijkse taken in en rondom het huis.
- Hulpmiddelen en producten lenen en kopen.
- Lokale hulp en sociale activiteiten bij jou in de buurt.
- Grip op je dag of week met de slimme agenda. Ook voor mantelzorgers.
- Vanaf 1 maart a.s. het KER Alarmhorloge waarmee jij in een noodsituatie direct in verbinding staat met jouw contactpersonen.
Bent u geïnteresseerd en wilt u meer weten over de KER? Neem dan contact op met Willem Veenendaal w.veenendaal@kruiswerk.nl of Jeanette Mertens j.mertens@kruiswerk.nl.
